AMF är det bolag som tappar mest, både räknat brutto och netto på flyttmarknaden. Under det första kvartalet 2017 tappade bolaget netto knappt fyra miljarder kr. Det växte under samma kvartal 2018 till drygt fem miljarder kr och den senaste siffran från första kvartalet i år landar på närmare 5,5 miljarder kr, netto.
- Det är egentligen inte särskilt förvånande och det är något vi sett i ett par år nu. När vi migrerade alla våra försäkringar för att ge alla samma villkor och bättre priser, införde vi även flytträtt på äldre försäkringar som inte haft det tidigare. Det var att blotta strupen rejält. Eftersom vi är förvalsbolag och får många kunder "gratis" tycker vi att det är ett juste sätt att behandla våra kunder på, säger Jann Wiebols, chefscontroller på AMF till Pensionsnyheterna.
Han påpekar att det faktum att Handelsbanken valts ut som leverantör till ITP 1 är något som lett till att många AMF kunder nu flyttat sina ITP-försäkringar till Handelsbanken.
- Det är det gamla vanliga. De får kanske bättre ränta på sina bolån genom att samla alla försäkringar på ett ställe och det är en drivkraft för flyttarna, säger Jann Wiebols.
AMF arbetar just nu med en ny version av sin rapport om flyttmarknaden där man tydligt kan se att många kunder som flyttar ut från AMF:s traditionella försäkring egentligen inte vill ha fondförsäkringar, trots att det är dit många av flyttarna går.
- När vi i vår undersökning har bett kunderna svara på vilka egenskaper de vill ha i sitt pensionssparande, till exempel att sparandet sker automatiskt och att man inte vill fundera över omallokeringar eller fondval så visar det sig att uppemot 40 procent av de tillfrågade egentligen hade velat ha sitt sparande i trad, inte i fond. Trots det flyttar de ut från trad och in i fond, säger Jann Wiebols.
Han påpekar också att när man frågat utflyttarna om vad som ligger bakom flytten så är det inte missnöje med AMF som bolag. Inte heller handlar det om avgifter eller avkastning. Det som styr är vad de kan få för andra förmåner om de flyttar.
- Det är misselling när kunderna inte får vad de själva skulle vilja ha, säger Jann Wiebols.
Bolagets flyttrapport kommer att presenteras någon gång under hösten.