Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna ska börsnoteringen av musiktjänsten Spotify ha lett till att det strömmade in nya miljarder i försäkringsmarknaden under våren.
Detta eftersom Spotifygrundarna valt att köpa svenska depåförsäkringar där de placerat delar av sina aktier, vilket ger dem en förmånligare skattesits i och med avkastningsskatten.
Ett par av de svenska depåförsäkringsbolagen fick därmed in flera miljarder kr i engångsbetalda försäkringar. Att döma av statistiken är Nordnet ett av bolagen som fått en stor del av pengarna.
Enligt statistiken från Svensk Försäkring, som kom i fredags, så har Nordnet nästan fördubblat sin marknadsandel i segmentet för depåförsäkringar.
Nordnet fick då in omkring 12 miljarder kr totalt i depåförsäkringarna under första kvartalet 2019. Det är en fördubbling jämfört med vad man haft tidigare då man parkerat omkring 6 miljarder.
Mätt som marknadsandelar i depåförsäkringsmarknaden går man ifrån 9,9 procent av segmentet till 17,9 procent. Eftersom det handlar om engångsbetalda försäkringar är de här affärerna inget som kommer att hända igen, i alla fall inte med just Spotify, och det lär innebära att man snart är tillbaka på den vanliga nyförsäljningsnivån igen.
Även Danica ska enligt uppgifterna ha varit med och delat kakan men där har man uppenbarligen haft ännu större affärer tidigare. Trots miljardpremier har bolaget tappat i både premieintäkter och fallit i marknadsandelar när man jämför första kvartalet 2018 med första kvartalet i år.
Enligt statistiken hade Danica 14,3 miljarder kr i försäljning på depåförsäkringar första kvartalet 2018. Samma kvartal 2019 är de nere på 11,6 miljarder och marknadsandelen minskar från 22,6 procent 17,1 procent och man får se sig slagna av Nordnet. Åtminstone just nu, men det beror alltså på extraordinära händelser