Under hösten ska minPension och Konsumenternas Försäkringsbyrå inleda ett samarbete och skapa en gemensam tjänst för inhämtning av information från pensionsbolagen.
Den nya tjänsten ska underlätta för bolagen att överföra information om sina kunders pensioner samtidigt som informationen och prognoserna får högre precision än idag. Idag levererar de anknutna bolagen pensionsinformation på flera olika sätt.
"Samarbetet syftar till att göra det lätt för bolagen att göra rätt och att minska deras administrativa arbete. Vi har haft ett mycket bra samarbete med Konsumenternas Försäkringsbyrå under flera år. Vi hoppas att det fördjupade samarbetet både ska öka kvaliteten i underlagen till pensionssparare och sänka kostnaderna för alla inblandade parter", säger minPensions vd Anders Lundström i en kommentar.
Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå kan konsumenter själva göra beräkningar som till exempel visar vad olika typer av pensionssparande kostar i form av avgifter och förlorad avkastning, både under spar- och utbetalningstiden. Det finns även jämförelser av pensionsprodukter och en funktion som visar kostnaden av ett efterlevandeskydd. Uppgifterna är redan korrekta men samtidigt arbetskrävande på grund av manuell hantering.
"Samarbetet kommer att bli ett rejält lyft för alla involverade. Sveriges konsumenter kommer att få en bättre helhetsbild av sitt pensionssparande och pensionsuttag. Branschen kommer att få effektivare administration eftersom bolagen till skillnad från i dag bara kommer att behöva rapportera till ett ställe. Vi bedömer också att personalresurser kan frigöras när informationsinhämtningen blir automatiserad, tid som vi gärna lägger på utvecklingsarbete", säger Konsumenternas Försäkringsbyrås chef Anna-Karin Baltzari Danfors.
Parterna har under våren utvärderat möjligheterna för tjänsten om gemensam databas och portal för att överföra beräkningsunderlag. Under hösten inleds en teknisk förstudie med planen att börja genomförandefasen nästa år.