En försäkringsförmedlare som jobbat på ett förmedlarbolag bestämde sig för att säga upp sig efter sju års tjänst.
I samband med att hen sa upp sig meddelade hen 177 kunder via sin mobil att hen skulle sluta.
Arbetsgivaren ansåg att hen gjorde utskicket för att även i fortsättningen kunna bearbeta dessa kunder och att utskicket skett medan hen fortfarande var kvar i tjänst. I samband med att hen slutade förlorade hen även sitt telefonabonnemang och var tvungen att skaffa nya kontaktuppgifter.
När detta skett lät hen meddela tidigare kunder och sina privata kontakter att hen nu hade nya kontaktuppgifter. Hen använde då en app för grupp-sms vilket fick till följd att alla som mottog meddelandet kunde se de nummer som övriga i gruppen hade.
Hens arbetsgivare, förmedlarbolaget, ansåg att hen genom sitt agerande brutit mot rådande sekretess- och tystnadspliktsförbindelser och att hen genom att pitcha för sina gamla kunder, trots att det enligt avtalet mellan förmedlaren och arbetsgivaren inte är tillåtet att ta med sig kunder eller försäkringar till en ny arbetsgivare.
Insuresecs disciplinnämnd friar förmedlaren och ser det olyckliga SMS-utskicket som ett "enstaka misstag" eftersom förmedlaren inte visste att alla i utskicket skulle kunna se varandras kontaktuppgifter.
Nämnden tror vidare på förmedlarens uppgifter när hen uppger att hen inte bearbetat sina kunder. Disciplinnämnden konstaterar att hen därför inte brutit mot reglerna för vad som är god försäkringsförmedlingssed och friar helt.
Frågan om att hen skulle ha kontaktat sina tidigare kunder ligger inte inom ramen för vad som är god sed, det är en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare och det verkar inte disciplinnämnden tycka är något för den att pröva.
Intressant i sammanhanget är att Insuresecs "konkurrent" Swedsec, som också har en disciplinnämnd, fällde samma förmedlare när samma fråga prövades där.
Det blir därmed tydligt att Swedsec som har sitt "upptagningsområde" i bankvärlden i större utsträckning fungerar som arbetsgivarnas förlängda arm och hjälper bankbolagen att hantera konflikter med anställda som man har fått problem med utan att ge sig in i arbetsrättsliga processer.
Insuresecs disciplinnämnd har uppenbarligen ett betydligt större fokus på att skydda kunderna och håller sig strikt till de regler som gäller för försäkringsförmedling. Och de har alltså inte kunnat se att förmedlaren genom sitt handlande har skadat kunderna och därför friar.