Nu har danska finansinspektionen (Finanstilsynet) beslutat att polisanmäla Danske Bank för vilseledande av kunder gällande rådgivningen i den så kallade Flexinvest Fri-skandalen.
Det är inte ett helt överraskande beslut då Finanstilsynet redan för två veckor sedan gick ut publikt med att man ville polisanmäla och att ett utkast till en anmälan redan fanns färdigt. Då ville myndigheten bara invänta ett styrelsegodkännande.
Bakgrunden är att vissa kunder betalat för höga avgifter under en period i relation till avkastningen. Avgifterna för portföljen Flexinvest Fri ändrades i samband med MiFID 2-implementeringen, men räntorna var under samma period låga och ledde till att den väntade avkastningen också blev låg. Problemet är också att banken fortsatte sälja samma produkt en längre period utan att upplysa kunder om de ändrade förutsättningarna. Banken insåg sitt misstag, sparkade toppchefen Jesper Nielsen och väntas betala tillbaka 400 miljoner danska kronor till kunderna som kompensation.
Som en del av granskningen har Finanstilsynet också beslutat att banken måste förbättra sin kommunikation till kunder samt att rådgivning om investeringsprodukter måste ta hänsyn till regler om investerarskydd bättre.