NYHETSARKIVET
3 sep 2019 12:57
Fintechbolag vill ta rådgivningsprodukt till pensionsbolagen
Sharpfin Advisory, fintechbolaget som tillsammans med Nordnet tagit fram en digital tjänst som ska underlätta regelefterlevnad av distributionsdirektivet IDD, vill ta ut produkten på den breda marknaden. Många andra pensionsbolag behöver hjälp med den allt mer krävande administrationen som regelverket medför, säger Sharpfins vd och grundare Markus Alin till Pensionsnyheterna.

- Vi vill gärna ta den här produkten ut på marknaden och ha kontakt med andra pensionsbolag som har samma problem med att rådgivningssituationen är administrativt krävande och kan underlättas genom automatisering. Vi tror att pensionsbolag som till exempel SPP och AMF skulle ha stor nytta av den, säger Alin.

Många bolag ser IDD som en stor utmaning, vilket inte bör komma som en överraskning för alla som följt processen med framtagande och implementering de senaste åren. Hos Sharpfin ser man också att många finner regelverkets börda utmanande.

- Det gör jag absolut. Med vår lösning så underlättar vi dels för rådgivarna men detta är bara halva vinsten. För de organisationer som har jobbat "odigitalt" på antingen papper eller exempelvis digitala PDF-formulär så börjar det verkliga problemet när man ska ha ut informationen och säkerställa att alla rådgivningsprocesser är dokumenterade på ett adekvat sätt. Detta är något alla som lyder under MiFID2- och IDD-regelverken potentiellt sett kan behöva hjälp med, säger Alin.

Förra veckan gick Nordnet och Sharpfin ut med att de samarbetat med att digitalisera rådgivning för försäkringar. Lösningen är baserad på Sharpfin Wealth Management Suite, som ursprungligen är ett portföljsystem och rådgivningsstöd för förvaltarsidan. Syftet med produkten är att automatisera administration kopplat till kapitalförvaltningen och den har nu utökats till att även täcka försäkringsrådgivning.

Det var Nordnet som fick upp ögonen för Sharpfins portföljsystem genom fintechbolagets andra kunder, förvaltare som hade Nordnet som depåbank.

- De frågade om vi kunde utöka vårt rådgivningsstöd för kapitalförvaltning till att även täcka försäkringsrådgivning. Projektet, som både innehöll vidareutveckling av produkten och integration i Nordnets systemlandskap, startade i oktober 2018 och gick live i april 2019, säger Alin.

Vad gäller hur systemet fungerar om man i rådgivningssituationen riskerar att närma sig "den röda zonen" så har Nordnet gjort tolkningen att man inte ska hamna där. Men genom att styra försäkringsförslaget med hjälp av sitt implementerade "frågeträd" så försöker man säkerställa att alla förslag ligger inom kundens målmarknad och alla avvikelser till följd av direkta önskemål från kunden dokumenteras noga, säger Alin.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907