Nordea Liv & Pension och Benify ingår ett samarbete och erbjuder en ny förmånsportal till Nordeas pensions- och försäkringskunder.
Anställda på både små och stora företag ska kunna få en bättre överblick över pensionsavsättningar och trygghetsförmåner genom tjänsten, som heter "Min Framtidsplan". Den lanserades redan i juni.
Portalen har Nordea tagit fram tillsammans med Benify och genom den får bankens företagskunder hjälp att tydligare visa hela värdet på pensions- och försäkringsförmånerna de investerar i för sina anställda. Olika tilläggstjänster för de anställda som onlinerådgivning, löneväxling, digital pensionsskola och möjligheten att ändra i pensionssparandet finns också i portalen. Tillgång till rabatterbjudanden via BenifyDeals erbjuds också.
"Att kunna erbjuda våra pensions- och försäkringskunder vår nya förmånsportal kommer skapa stor kundnytta för företagens anställda", säger Nordea Liv & Pensions vd Johan Nystedt i en kommentar.
Anställda har bra koll på sin lön men det är sämre ställt med kunskapen om de andra förmånerna och det övriga som arbetsgivaren bekostar genom anställningen. Portalen som Nordea Liv och Benify tagit fram ska synliggöra pensionsavsättningar och andra trygghetsförmåner på ett mer strukturerat sätt, vilket man hoppas kan göra företagen mer attraktiva vid rekrytering också.
"Just pensions- och försäkringsförmåner upplevs som krångliga av många. Med individanpassad information och guidning kan fler ta medvetna beslut för sin framtida ekonomi", säger Benifys vd Joakim Alm i en kommentar.