Trots att premierna fortsätter att öka i liv- och pensionsbranschen generellt visar statistiken från Svensk Försäkring att få av bolagen toppar de gamla nivåerna när det gäller marknadsandelar.
Det är bara Alecta som konsekvent ökat sina marknadsandelar varje år sedan nivåerna från andra kvartalet 2017. Bolaget har gått från 9,9 procent andra kvartalet 2017 till 10,5 procent ett år senare och nu till 11,8 procent för 2019. Alecta var också det bolag som ökade mest tillsammans med Skandia, 1,3 procentenheter.
Skandias marknadsandel för premieintäkter var 12,7 procent jämfört med 11,4 procent förra året. Men andra kvartalet 2017 var andelen på 13,2 procent. Folksams marknadsandel på 14,5 procent var 0,7 procentenheter högre än året innan men 0,1 procentenhet lägre än samma period 2017.
AMF har tappat marknadsandelar varje år tillsammans med SEB och Nordea Liv.
För SPP var marknadsandelarna tre procent förra och förrförra året men har ökat de senaste fyra kvartalen till 3,3 procent.