NYHETSARKIVET
12 sep 2019 13:17
Pensionsnyheterna: Rådgivarna gör inte sitt jobb om ingen förstår vad de köper
Det är inte bara Söderberg & Partners som har komplicerade fondlösningar för pensionskunder som kunderna inte förstår. Problemet har alla som säljer liknande produkter, där kan man hålla med om det Joakim Bornold säger till DI idag.

Däremot kan man undra om ett långsiktigt sparande till pensionen behöver vara så komplicerat att till och med bolagen som säljer det tillstår att det är svårt att förstå. Kunden måste förstå det hen köper men samtidigt är pengarna placerade i fondlösningar utan jämförelseindex.

Patrick Siegbahn på Småspararguiden säger i samma artikel att han träffat hundratals konsumenter med dessa fonder och ingen förstår vad det är de har pengarna i. Stämmer det så kan man väl rent krasst konstatera att rådgivarna inte gjort sitt jobb.

Det har länge ältats att befolkningen och framför allt yngre på arbetsmarknaden, inte har så stor kunskap om pensionsfrågor. Inget intresse heller. Att anställda som pratat med en rådgivare fortfarande inte förstår var exakt och hur deras tjänstepensioner är investerade känns lite som att utnyttja okunskapen i stället för att bidra till att öka den.

Men ”det är så den här marknaden fungerar”, som Per Bolund uttryckte det i Sveriges Radios Plånboken igår. Han svarade förvisso på frågor om flytträtt men menade säkert hela branschen.
Den är det dessutom så att anställda alltid är i kunskaps underläge gentemot rådgivarna och oftast gör som de föreslår. Inte helt annorlunda mot situationen man kan vara i när man gapar stort hos tandläkaren och hen föreslår en större tandoperation till en astronomisk kostnad. Skillnaden är bara att man betalar man en gång för operationen, inte resten av livet, som i fallet med pensionssparande i dyra fonder.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907