Även Konsumentverket har haft anledning att titta på aktörer som säljer nyhetsbrev där de informerar kunder om sina fondbyten.
Tanken är att kunderna ska kunna ta rygg på de aktörernas fondbyten för att få samma eller likvärdig avkastning. Som vi skrev i förrgår finns det ett antal aktörer som marknadsför dessa nyhetsbrev specifikt med fokus på sina egna PPM-portföljer. Med flera tusen kunder i ryggen kan det ofta röra sig om stora summor pengar som flyttas. Detta har fått Pensionsmyndigheten att agera och fondbolagen att reagera.
Nu visar det sig att även Konsumentverket haft anledning att titta på saken och har bland annat haft kontakt med en aktör som de misstänkte aktivt kontaktade kunder och sålde nyhetsbrevet som marknadsföring av produkter på PPM-området. KO hade märkt i sitt tillsynsarbete och även fått tips från Pensionsmyndigheten att bolaget kontaktar kunder via telefon. KO informerade då placeringsbolaget att detta stod i strid mot bland annat god marknadsföringssed.
Bolaget höll inte med och inkom med svar via sitt juridiska ombud där det framgick att nyhetsbreven överhuvudtaget inte nämner någon specifik placeringsplattform och att de endast är informativa och utan inslag av rådgivning. Dessutom anser man att breven utgör ett "journalistiskt nyhetsbrev om börsmarknaden". Man menar att syftet med telefonförbud på själva PPM-området finns till för att stävja lättvindig telefonförsäljning av dem som har tjänster kopplade till premiepensionen, inte att förhindra telefonförsäljning av nyhetsbrev, tidningar eller tidskrifter.
Nu nöjer sig KO med det inkomna yttrandet och de skickade exemplen på nyhetsbrev och konstaterar vidare att bolaget genomfört ändringar i informationen på hemsidan på sådant sätt att det inte finns hänvisningar, direkt eller indirekt, till fondbyten inom PPM.
Samtidigt meddelar KO att ärendet kan öppnas igen om det behövs.