I regeringens senaste budgetproposition föreslogs det att Pensionsmyndigheten skulle få en ökad budget med 22 miljoner kronor för 2019.
Med den förstärkningen och nästa års förstärkning med 36 miljoner anställer myndigheten nu 70 personer för att förbättra sina handläggningstider och kötid i kundservice.
Som det redan framkom i budgetpropositionen så behövdes en större budget med anledning av ökade kostnader som härrör från ökat grundskydd, regeländringar inom garantipension och handläggning av bostadstillägg.
"Vi har beslutat att lägga så mycket pengar vi kan på att hantera de långa handläggningstiderna inom bostadstillägg som också ger positiva effekter i vår kundservice. Vi rekryterar nu cirka 50 nya medarbetare för att handlägga bostadstillägg. Vi kommer också att förstärka vår kundservice med ungefär 20 personer. Genom att öka våra handläggningsresurser kan vi förhoppningsvis på sikt nå fram till kortare handläggningstider för bostadstillägg vilket också frigör resurser till vår kundservice och därigenom kortare väntan på att nå oss per telefon", säger Magnus Rodin, chef för produktionsavdelningen på Pensionsmyndigheten.