Skandia har fått varumärket Skandihedge i Patentbesvärsrätten, PBR. Det meddelar den juridiska nyhetstjänsten Pointlex.
Patent- och Registreringsverket, PRV, tyckte att varunamnet Skandihedge skiljde sig tillräckligt mycket och inte var förväxlingsbart med namnet Skandia. Men bolaget överklagade ärendet till PBR som nu gett Skandia rätt. En anledning är att ordet Hedge anses syfta på en viss typ av värdepapper och därmed får märket avses vara förväxlingsbart.
Varumärket Skandihedge registrerades av Fondifond AB för finansiell verksamhet 2002. Skandia menade att det var förväxlingsbart med både deras firmor och varumärken. Skandia hänvisade både till sina äldre rättigheter och till tjänsteslagslikhet.
Fondifond menade att prefixet Skandi- syftade på Skandianavien och att det var uteslutet att namnen skulle sammanblandas. PRV höll med Fondifond och menade att Skandi syftade på ett geografiskt ursprung, och att hedge också betydde häck eller skydd. Därmed var varumärket inte heller likt eller förväxlingsbart.
Skandia överklagade beslutet till PBR och nämnde bland annat PRV:s tolkning av ordet hedge, som Skandia menade att inte uppfattas betyda häck i ekonomiska sammanhang. PBR gav Skandia rätt och häver Fondifonds varumärke.