I väntan på nästa veckas presentation av första delen av utredningen om ett upphandlat fondtorg i PPM skriver pensionsexperten Mats Langensjö ett inlägg om ett antal viktiga frågor branschen haft om omstöpningen.
En av frågorna är varför det behövs ett andra steg i omgörningen och om inte det räcker med steg 1. Steg 1 är inte tillräckligt för att säkerställa ett fondtorg med pensionsändamål och hålla dåliga fonder borta helt och hållet, menar han.
Statiska anslutningsregler utan verkliga kvantitativa krav ger inte bra resultat och redan nu är termer som minsta förvaltat kapital, kort historisk avkastning förvaltningsrättsliga ramverk ganska kantiga och ger inget verkligt konsumentskydd. Inte heller ger de tillräcklig kvalitetssäkring och ett ändamålsenligt fondutbud då det även idag efter första steget i omstöpningen saknas många av de bästa och billigaste fondförvaltarna, eftersom de antingen inte kan eller vill delta på dessa villkor. Dessutom ger UCITS-regelverket inte tillräckligt konsumentskydd, menar Langensjö.
"Som huvudman måste man veta vad som verkligen sker i fondförvaltningen, för att veta om det är en bra och relevant fondförvaltning som sker. Som huvudman för ett fondtorg måste man gå "till botten" med de fondförvaltare som medverkar på ett fondtorg. Där är inte "UCITS"-stämpel en tillräcklig nivå", skriver han och fortsätter:
"Detta stöds också av en i princip enig beteendeforskning. Sparare på pensionsplattformar utgår från att huvudmannen har gjort sitt jobb avseende kvalitetssäkring, analys och utvärdering. Dessutom, Steg 1 utnyttjar inte de skalfördelar och köpkraft som det innebär att välja ut ett begränsat antal fonder och förhandla villkor och pris, något som kommer spararna till del, och bidrar till verkningsgraden för hela den allmänna pensionen. Detta är något som i princip alla fondtorg runt om i världen gör idag. "Steg 2" är alltså regel snarare än undantag, men kan sen utformas på lite olika sätt".
Langensjö menar också att det i tider av låga räntor blir ännu viktigare med bra aktiv förvaltning. Ett välstrukturerat upphandlat fondtorg kan utveckla detta eftersom egenskapen av långsiktighet och storlek gör att mångsidigheten kan förbättras och ge möjlighet till ännu bättre diversifiering.
Frågan om valfrihet kommer också upp. Det ska finnas möjlighet för individen att välja fonder och riskprofil, dels genom ett bra och ändamålsenligt förvalsalternativ som grund för den icke aktive men lika viktigt är det att huvudmannen skapar ett kvalitetssäkrat system som regelbundet granskas, enligt Langensjö.
"Det bör vara ett fondtorg som har tillräckliga förutsättningar att kunna göra meningsfulla val och få bra villkor hos fondförvaltare avseende prestanda, kostnader och hållbarhet. Min bedömning är att tillräcklig valfrihet kommer att kvarstå ändå och villkoren blir väsentligt bättre för spararna. Att inte att göra en riktig kvalitetssäkring av fonderna vore snarare ansvarslöst, särskilt inom allmän pension", skriver han.
Vad gäller risken med ett upphandlat fondtorg uppger Langensjö att offentlig upphandling egentligen är olämplig för fondupphandlingar. Detta kräver istället en verkligt kvalitativ analys som sker löpande och därför behövs också en rätt bemannad organisation med rätt kompetens och rätt förutsättningar.