Den norske miljardären Petter Stordalens samt Altor-grundaren Harald Mix köp av resebolaget Ving gick till slut igenom för två dagar sedan.
Räddningsaktionen hade planerats i veckor och alla avtal nödvändiga för att driva rörelsen vidare tas över. Däremot finns skulder kvar hos bolaget, bland annat PRI-skulden som kommer från skuldförda pensionsutfästelser.
Skulden uppgår enligt Vings årsredovisning till 61,1 miljoner kr som PRI Pensionsgaranti nu måste försäkra genom att köpa försäkringar i Alecta.
Enligt PRI Pensionsgarantis vd Jan Ahlström har man känt till att moderbolaget haft problem och konkursen var därför ingen överraskning.
- Rent tekniskt har vi övertagit pensionsskulden i Ving och ska nu köpa försäkring i Alecta, något som kan bli dyrt, säger han till Pensionsnyheterna.
Anledningen till att det blir "dyrt" beror på att Alecta gör andra antaganden vad gäller till exempel diskonteringsräntor och dödlighet, något som gör att inlösenpriserna kan hamna i storleksordningen 30-40 procent över den av PRI redovisade skulden i balansräkningen.
För PRI Pensionsgaranti är det dock inte fråga om någon större "smäll" eller skada. Om man får betala 30 procent mer vid inlösen i Alecta på grund av andra ränteantaganden blir inlösenpriset naturligtvis högre.
PRI Pensionsgaranti kan dock ha rätt att hämta något när konkursförvaltaren kratsat kastanjerna ur askan och som bolaget senare kan tillgodogöra sig.
PRI Pensionsgaranti har möjlighet att gå in och öronmärka tillgångar som panter hos PRI-företagen, om man ser behov av att förstärka sina säkerheter. Om det har skett när det gäller Ving kan Jan Ahlström inte lämna besked om eftersom det rör sig om företagshemligheter.