Under 2010 gick det inte att teckna depåförsäkringar i Sverige. Men i Liechtenstein gick det bra. Försäkringsjätten Swiss Life erbjöd produkten och lyckades genom en representant i Sverige "exportera" produkten till Sverige.
En av dem som då såg möjligheten var försäkringsförmedlaren Mikael Safir på bolaget Safir Assurans i Stockholm. Han började erbjuda de här försäkringarna till sina kunder och för att "provköra", tecknade han även en försäkring åt sig själv.
Efter några år införde Swiss Life en ny administrativ avgift som lades på varje försäkring.
- Jag protesterade kraftfullt mot avgiften och ansåg att den inte rymdes i de försäkringsvillkor som bolaget meddelat, men utan framgång, säger Mikael Safir till Pensionsnyheterna.
Till slut valde Mikael Safir att stämma Swiss Life i domstol i Schweiz med hjälp av en lokal advokat. Trots att han vann i två processer fortsatte Swiss Life envist att överklaga domsluten. I den tredje processen från "Fürstliches Obergericht" i Vaduz i Liechtenstein har det i dagarna kommit en dom som ger honom rätt.
Domen innebär att alla hans rättegångskostnader täcks, plus återbetalning av de nya avgifter som han betalat för försäkringen sendan 2013, då avgiften infördes.
För Mikael Safir handlar det inte om beloppens storlek utan mer om att försäkringsförmedlare ska stå upp bakom sina kunder. Swiss Life kan nu se fram emot fler krav från sina kunder som får kännedom om denna dom.
Domen i sig, som är dömd enligt svensk lagstiftning, visar tydligt att det finns ett skydd för försäkringstagare. I praktiken står det klart att försäkringsbolag inte ensidigt kan göra ändringar i villkoren.
- Domen ger ett tydligt uttryck för att ökade kostnader i försäkringen måste kunna motiveras. Det är mer regel än undantag att alla försäkringsbolag har en bakdörr öppen i sina villkor, med utrymme för ökande kostnader, säger han och tillägger att domen gör tydligt vilka ökningar av avgiftsuttagen som är möjliga att göra för försäkringsbolagen.
Med domen i hand kommer han nu att försöka hjälpa alla sina kunder som tecknat de här försäkringarna att få pengar tillbaka från Swiss Life.
- Jag ser mig här lite grann som mina kunders vita riddare. Jag tycker att det här handlar om kundvård, säger Mikael Safir till Pensionsnyheterna.
Han var inte ensam om att teckna depåförsäkringar i Swiss Life. Han har själv ett större antal kunder som tecknade sig för försäkringarna, men det finns betydligt fler svenskar som hoppade på depåförsäkringståget innan det blev tillåtet att sälja dem i Sverige med stöd i svensk lagstiftning.
- Jag hoppas nu att kunna göra en grupptalan mot Swiss Life för mina kunders räkning för att de ska få tillbaka den avgift som Swiss Life inte hade rätt att ta ut, säger Mikael Safir.
Fotnot: Mikael Safir vann under 1990-talet ett mål mot Skatteverket i EU-domstolen som handlade om att utländska K-försäkringar diskriminerades i förhållande till svenska. Målet kallas för Safirmålet.
Domen är avkunnad i "Fürstliches Obergericht" i Vaduz i Liechtenstein den 22 oktober 2019.