I slutet av augusti polisanmäldes Danske Bank av Danmarks finansinspektion för att ha vilselett kunder i rådgivningen för sparprodukterna Flexinvest Fri. Nu har banken även preliminärt åtalats av den danska motsvarigheten till Ekobrottsmyndigheten.
Banken meddelar att det var ett väntat utfall och att man samarbetar till fullo med ekobrottsmyndigheten under utredningen.
"Vi håller med om att det här är en allvarlig fråga och att vi inte levt upp till våra kunders rättmätiga förväntningar på oss. Vi kompenserar alla drabbade kunder och tar samtidigt viktiga steg internt för att försäkra oss om att det här inte upprepas", enligt vd Chris Vogelzang.
Bakgrunden är att vissa kunder betalat för höga avgifter under en period i relation till avkastningen. Avgifterna för portföljen Flexinvest Fri ändrades i samband med MiFID 2-implementeringen, men räntorna var under samma period låga och ledde till att den väntade avkastningen också blev låg. Problemet är också att banken fortsatte sälja samma produkt en längre period utan att upplysa kunderna om de ändrade förutsättningarna. Banken insåg sitt misstag, sparkade toppchefen Jesper Nielsen och har meddelat att den ska betala tillbaka 400 miljoner danska kronor till kunderna som kompensation.