När förra branschstatistiken kom skrev vi att livförsäkringsföretagen hade svårt att öka sina marknadsandelar när det kommer till inbetalda premier.
Det visar sig stämma den här gången också. Liksom förra gången ökar Alecta sina marknadsandelar när man går tillbaka två år. Från en marknadsandel på 9,3 procent vid tredje kvartalet 2017 steg det till 9,8 året efter och uppgick för årets tredje kvartal till 11 procent, enligt Svensk Försäkrings sammanställning.
Även Handelsbanken Liv ökar marknadsandelarna något den här gången. År 2017 låg det på 5,3 procent, växte sedan till 5,5 året efter och uppgår nu till 5,8 procent.
Den största marknadsandelen har Folksam fortfarande. Den uppgick efter årets tredje kvartal till 14,4 procent, högre än de 14 som nåddes året innan men lägre än 2017 års nivå på 14,6 procent.
AMF har gått ner varje år sedan 2017: från nio procent till 8,5 till årets andel som är 8,3 procent.
SPP låg stadigt på tre procent både 2017 och 2018 men ökade i år till 3,4 procent, enligt statistiken.