Utredningen om ett upphandlat fondtorg handlar om att säkra kvaliteten på fondtorget och är ingen jätterevolution. Det sa utredaren Mikael Westberg vid en presentation och diskussion om utredningen på ett frukostseminarium som Pensionsmyndigheten organiserade tillsammans med Pensionsnyheterna.
- Vi måste titta på ett samhälls- och spararperspektiv och utifrån det så är det här ingen stor grej. Steg 1 handlade om att hantera en akut situation men jag tycker det är klokt att se över vilken fondverksamhet och kvalitet man har inom socialförsäkringssystemet, sa han.
Han fick medhåll från Arbetsförmedlingens analysdirektör Annika Sundén, som var en av paneldeltagarna tillsammans med Nordnets sparekonom Frida Bratt. Sundén, som själv satt i expertgruppen till utredningen, sa att betänkandet är en bra lösning på problemet som funnits och att man nu kan få ett fondtorg med kontroll.
Westberg fick också en direkt fråga från Frida Bratt om hur han ser på kritiken att upphandlingar kan leda till stora och svårhanterliga flöden för fondbolag.
- Vi har i utredningen föreslagit en längsta avtalslängd på 12 år så oron för att flödena ska vara svåra att hantera tycker jag är obefogad, sa han.
En viss oro finns även för lösningen att AP7 som en ny myndigheten ska få ansvaret för ickevalsalternativet samtidigt som den ska ansvara för att upphandla fonderna till fondtorget. När AP7 har en egen uttalad målsättning att leverera en avkastning bättre än genomsnittet finns risken att den därför väljer fonder som är sämre än den egna förvaltningen, påpekade SEB:s sparekonom Jens Magnusson från publikplats.
- Jag kan förstå att det finns en oro att en myndighet ska hantera detta. Men det här ska regleras i lag så på det sättet ska man kunna säkerställa en objektivitet. Dessutom ska allt de gör vara offentligt genom offentlighetsprincipen och kunna granskas ordentligt. Upphandlingarna ska även kunna överprövas. Bra kriterier för urval ska säkerställas, sa Westberg.
I sin utredning lämnade Mikael Westberg förslag på att AP7 ska bli en ny myndighet och sköta fondtorget, den enda punkten där han avvek något från utredningens direktiv som ville ha en helt ny myndighet. Att använda befintliga resurser i en nygammal myndighet blir betydligt effektivare, menar han.
- Jag har i utredningen tittat på för- och nackdelarna med ytterligare två förslag, att ha en nämndmyndighet och att ha en fristående sådan. Båda har nackdelar när det gäller effektivitet. Det ska ändå vara en AP-fondsliknande myndighet som sköter uppdraget och ska man ha spararna i fokus så är det onödigt att slösa resurser, sa han.