NYHETSARKIVET
16 dec 2019 13:12
Svensk Försäkring kritiserar EU:s lagstiftningsprocess
Idag lanserar Svensk Försäkring sin senaste rapport om omvärldstrender som påverkar försäkringsmarknaden det kommande året.

I omvärldsrapportens avdelning för tillsyn och regelverk passar Svensk Försäkring på att kritisera delar av EU:s lagstiftningsarbete. Snabbhet går före kvalitet, menar man.

Mängden regleringar ökar samtidigt som de ofta brister i kvalitet och revideras kontinuerligt. Anpassningstiderna för företag är också "orimligt korta", menar branschorganisationen.

"Man kan, lätt raljant, konstatera att EU-lagstiftaren återkommande lyckas med konststycket att besluta om regelverk som är på samma gång mycket detaljerade och påtagligt opreciserade. Solvens II-regelverket har till exempel en omfattande nivå två- och nivå tre-reglering. Nivå två-regleringen innehåller 381 artiklar jämte omfattande bilagor och nivå tre bland annat nära trettio riktlinjer.

Också principregleringen på nivå ett har visat sig bli detaljerad i många fall. Redan antalet artiklar i det ursprungliga Solvens II-direktivet – 312 stycken – säger i sig något om omfattningen och detaljeringsgraden i det regelverkets nivå ett-reglering.

Sammantaget har detta alltså bidragit till att regelmängden på försäkringsområdet har ökat drastiskt. Uppdelningen på olika nivåer för beslutsfattande och på olika rättsakter, därtill formellt av olika juridisk dignitet, medför också att regelverken blir påtagligt svåröverskådliga och svårtillämpade", skriver Svensk Försäkring.

Allt detta leder till att regelefterlevnaden för försäkringsföretagen blivit allt mer resurskrävande.

Svensk Försäkring lyfter också fram överlappningar och dubbelreglering som ett problem.

"Krav på konsumentinformation för försäkringar är ett exempel. På EU-nivå finns sådana krav i bland annat Solvens II-direktivet, Priips-förordningen och direktivet om försäkringsdistribution. Det innebär sammantaget att försäkringsföretagen i praktiken åläggs att överlasta konsumenter med detaljerad information i stället för att ge dem det enkla och tydliga beslutsunderlag som de faktiskt kan ta till sig. Syftet med regleringen – att upprätthålla ett högt konsumentskydd – kommer därmed att förfelas. Den bristande kvaliteten i lagstiftningen drabbar i slutändan alltså konsumenterna", skriver Svensk Försäkring och pekar även på en tilltagande regleringströtthet.

Stora regelverk som Solvens 2, IDD och Priips har för inte så länge sedan trätt i kraft men redan nu väntas eller genomförs översyner av samtliga.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907