I ett nytt regleringsbrev från regeringen får Pensionsmyndigheten i uppdrag att förkorta handläggningstiden för nyansökningar om bostadstillägg.
Vid slutet av 2020 ska handläggningstiden vara högst 60 dagar och högst 40 dagar vid slutet av efterföljande år.
En ökad servicenivå genom kortare kötider i telefon ska också uppnås.
"Handläggningstiderna för bostadstillägget måste minska. Vi kan inte ha den här långa väntan. Vi sätter nu ett tydligt mål och förväntar oss resultat så att de äldre får sina pengar", säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.
Eftersom regeringen vill att handläggningstiderna minskar får Pensionsmyndigheten nu i uppdrag att redovisa en handlingsplan för att åtgärda det. Dessutom ska andelen besvarade samtal inom tio minuter öka till 75 procent.
Pensionsmyndigheten har fått extra medel för att stärka handläggningen av bostadstillägg och därför kunnat anställa många nya medarbetare. För nästa år tillfördes myndigheten 25 miljoner och för 2021 ytterligare tio miljoner kronor, bland annat för handläggning av bostadstillägg, vilket vi kunde berätta i september. Anslaget höjdes ju också på grund av att förslagen i proppen "En riktålder för höjda pensioner" medför ökad administration och större behov av systemutveckling.
Större kostnader för systemutveckling beräknas också komma av förslagen i propositionen "Förbättrat grundskydd för pensionärer". En ökning i anslag behövdes också med anledning av domen från EU-domstolen om den svenska garantipensionen, som kungjorde att garantipensionen ska kategoriseras som en minimiförmån. Därför blir administrationskostnaderna till följd av mer komplicerade ärenden och löpande omräkningar högre än vad tidigare beräknats.