Alecta lanserar ett nytt internetkontor som riktar sig till 35 000 företags- och ombudskunder. Där ska kunderna bland annat kunna hämta uppgifter om de anställdas ITP-försäkringar, göra kostnadsberäkningar, ta fram prognoser och administrera behörigheter.
"Att våra kunder kan få en tydlig bild över viktiga nyckeltal och själva ta ut rapporter ger dem en större trygghet när de exempelvis behöver räkna på personalkostnader, jämföra information om sjukskrivningar med andra företag eller ge sina medarbetare råd kring tjänstepension. Det nya internetkontoret är byggt för att våra kunder ska få så stor nytta som möjligt av sina kollektivavtalade försäkringar", säger Katarina Thorslund, Chef Kund och vice vd på Alecta.
Vid inloggning ser kunderna en sammanfattning av stora mängder data i en enkel och lättöverskådlig vy. Bland annat finns en aktuell bild över sjukskrivna medarbetare, hur många som har ITP 1 eller ITP 2 och vilka som valt en alternativ pensionslösning. Uppgifterna om sjuka visas också bakåt i tiden och kan jämföras med Alectas andra kundföretag.
"En framgångsfaktor i utvecklingen av det nya internetkontoret har varit ett agilt arbetssätt och att en blandning av kompetenser har deltagit i arbetet. En annan viktig faktor är att vi löpande låtit våra kunder vara med och testa med hjälp av våra användbarhetsexperter", säger Thorslund.