Högre kvalitet, lägre kostnader och en enklare valsituation för sparare. Det är den huvudsakliga bedömningen Pensionsmyndigheten gör om dess tidigare chefsjurist Mikael Westbergs utredning om ett upphandlat fondtorg.
Myndigheten backar i det stora hela förslagen men lämnar i sitt remissvar samtidigt ett antal synpunkter också. Bland annat anses förslaget att bryta ut valarkitekturen ur den nuvarande valmiljön, som Pensionsmyndigheten just nu har hela ansvaret för, försvårar och fördyrar en effektiv helhetslösning och får negativa effekter för informationsuppdraget.
Att ge ansvaret för valarkitekturen på nya myndigheten medan genomförandet läggs på Pensionsmyndigheten försvårar utvecklingsarbetet. Därför avstyrker man förslaget att överföra ansvaret för valarkitekturen på den nya myndigheten och vill istället att ansvaret för valmiljön ligger kvar hos Pensionsmyndigheten, enligt remissvaret.
"Pensionsmyndigheten instämmer i att en genomtänkt valarkitektur är central för att underlätta för pensionssparare att göra välgrundade val om sin pension. Vi avstyrker emellertid den föreslagna relativt detaljerade regleringen, vars utformning inte prövats på pensionssparare".
Däremot kan den nya myndigheten få ansvaret för upphandling av fonder på fondtorget men nya bestämmelser måste konstrueras så att de fungerar tillsammans med Pensionsmyndighetens befintliga fondhandelsmodell och behovet av daglig värdering och handel.
Med andra ord vill man inte tillåta specialfonder på fondtorget, eftersom de handlas och värderas veckovis. Att bygga om systemstöden för att tillåta specialfonder kan leda till att spararna belastas för kostnaden men utan motsvarande fördelar, menar Pensionsmyndigheten.
Utredningens förslag att ge Sjunde AP-fonden nya uppgifter och att den nya myndigheten inrättas därigenom är något Pensionsmyndigheten ställer sig bakom. Hellre det än att bilda en ny myndighet.
Samtidigt ska inte den nya myndigheten få ansvaret att avtala om krav på fondhandel och fondinformation eftersom det skulle försämra förutsättningarna för Pensionsmyndigheten att ta det operativa ansvaret för dessa områden. Här vill Pensionsmyndigheten istället att dagens fondavtal ersätts av två kompletterande sådana som respektive myndighet ingår med förvaltaren.
Ett annat förslag som avstyrks också är det att ge den nya myndigheten ett lagstadgat uppdrag om ansvar för hela kapitalförvaltningen i den traditionella försäkringen. Pensionsmyndigheten vill fortsatt ha rätten att välja den förvaltare som bäst kan fullgöra tradförsäkringens åtaganden men möjligheten att "kunna ge den nya myndigheten förvaltningsuppdrag, när det bedöms vara det bästa alternativet för spararna", välkomnas.
Av remissvaret framgår också att tidpunkten för ikraftträdande behöver senareläggas, framför allt de gällande valarkitekturen. För den delen bör ikraftträdande samordnas för tidpunkten för när det nya upphandlade fondtorget ska vara färdigställt.
Pensionsmyndigheten bedömer att kostnader för genomförande av förslagen om valarkitektur och uppdelning av uppgifter uppgår till 80 till 95 miljoner kronor.