Igår presenterade regeringen en lagrådsremiss som ska öka myndigheternas möjligheter att stärka konumenternas roll genom att sätta åt näringsidkare som försöker lura konsumenter.
Detta genom att anpassa svensk lag till en EU-förordning som bland annat rör
utökad samverkan mellan tillsynsmyndigheterna.
EU-förordningen, som ersätter en tidigare förordning på området, innehåller bland annat mer preciserade bestämmelser om vilka befogenheter behöriga myndigheter ska ha och mekanismer för ömsesidigt bistånd mellan myndigheter. Förslagen innebär att behöriga myndigheter till exempel Finansinspektionen, Konsumentverket/Konsumentombudsmannen får stärkta tillsynsbefogenheter. Detta häller till exempel mystery shopping där de får möjlighet att köpa produkter under dold identitet, även kallat testköp.
Dessutom föreslås att en näringsidkare som genom sitt agerande på internet bryter mot den konsumentskyddande lagstiftningen, till exempel genom otillbörlig marknadsföring, ska kunna föreläggas att ta in ett varningsmeddelande som tydligt visas i samband med besök på webbplatsen. Ett sådant föreläggande ska kunna riktas även mot en värdtjänst- eller internetleverantör.
Lagrådsremissen innehåller också förslag till ändringar i marknadsföringslagen som innebär att det ska vara möjligt att begära kvarstad i mål om utdömande av vite.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2020.