Bara två bolag har ökat sina marknadsandelar i procent av inbetalda premier stadigt de senaste två åren. Det är Alecta och SPP, visar den nya branschstatistiken från Svensk Försäkring.
Som vi tidigare skrivit i samband med branschstatistiken så är det svårt för bolagen att toppa de gamla nivåerna eller stadigt öka sina marknadsandelar år efter år på grund av den höga konkurrensen.
Att slå den stora trion Folksam, Skandia och Alecta är svårt eftersom de står för 38 procent av de inbetalda premierna 2019. Närmast är Avanza och SEB som för 2019 kommer upp i 8,1 procent av de inbetalda premierna vardera medan Alecta på tredje plats ligger på 10,8 procent. Folksam står för 14 procent, Skandia 12,7 procent.
Men Alecta har stadigt ökat sedan det fjärde kvartalet 2017 tillsammans med SPP, även om det sistnämnda bolaget ligger längre ner på listan. För Alecta har premierna gått från 9,4 procent i slutet av 2017 till 10,1 procent för 2018 för att återigen stiga till 10, 8 procent i fjol. SPP:s marknadsandelar uppgick till tre procent i slutet av 2017, 3,1 procent ett år senare och vid årsskiftet uppgick de till 3,4 procent.
De övriga pendlar lite mer. Skandia ökade till exempel sina marknadsandelar förra året till 12,7 procent så att bolaget nästan når upp till nivån från fjärde kvartalet 2017, som var 12,9 procent. Året emellan låg bolaget på 11,5 procent för marknadsandelar i procent av inbetalda premier.
Avanza tappade lite marknadsandelar under 2018, från 7,3 procent året innan till 6,5 procent, men i slutet av 2019 gick man förbi nivån från två år sedan och nådde 8,1 procent. Swedbank Försäkring ökade i fjol jämfört med 2018 men nådde inte riktigt upp till samma nivå från två år sedan. För det fjärde kvartalet 2019 är marknadsandelarna 6,1 procent.