Kundernas klagomål mot finansiella rådgivare har under 2019 minskat i antal, visar den nya verksamhetsberättelsen för Konsumenternas Bank & Finansbyrå.
Samtidigt har antalet förfrågningar gällande spartjänster som helhet ökat.
Att Konsumenternas tagit emot färre klagomål mot rådgivare kan förklaras med att det kommit in nya konsumentskyddande regler de senaste åren, som bidragit till en sundare marknad. En annan anledning uppges vara att de bolag som tidigare ofta förekom i klagomål nu är borta från marknaden.
"Enligt byråns erfarenheter så sjunker också andelen klagomålsärenden om rådgivning i goda ekonomiska tider och omvänt så ökar andelen i dåliga tider. Negativa effekter av dålig eller vårdslös rådgivning blir synliga främst i sämre tider. Byrån har alltid fått samtal från konsumenter som inte var medvetna om vilken/vilka placeringar de hade ingått avtal om och vilka bolag som var inblandade. Konsumenterna visste därför exempelvis inte till vem de skulle reklamera om de var missnöjda med rådgivningen och/eller värdeutvecklingen av någon produkt. Denna typ av samtal får vi inte längre i lika stor utsträckning. Om det beror på att informationen blivit bättre eller om det är en följd av den allmänna minskningen av klagomål är svårt att avgöra", skriver byrån i verksamhetsberättelsen.
Ett vanligt klagomålsärende inom rådgivning det senaste året berör konsumenter som efterfrågat vägledning kring den ansvarsförsäkring deras rådgivare har. I de fallen har rådgivningsfirman upphört med sin verksamhet och kunden har då inte vetat vem man ska vända sig till med krav på ersättning på grund av vårdslös rådgivning.
Byrån uppger också att den på senare tid märkt andra problem på rådgivningsmarknaden. Det gäller till exempel en oreglerad del av rådgivningsmarknaden.
"I de samtal vi får in till byrån framkommer att konsumenter idag även möter aktörer som lämnar rådgivning om/marknadsför placeringar som per definition inte är finansiella instrument. Denna rådgivning faller därmed utanför den lagreglering som finns om exempelvis krav på att rådgivaren ska göra en bedömning av om den aktuella placeringen är lämplig för konsumenten eller inte och kravet på att upprätta rådgivningsdokumentation. Dessa ärenden återkopplas till Finansinspektionen", skriver Konsumenternas.
Rådgivningsklagomål må ha minskat men byrån har tagit emot 25 procent fler ärenden inom området sparande. Flera skäl anges vara bakomliggande. För det första har penningtvättsavslöjanden gjort att kunder oroat sig för vad som händer med deras sparande vid en eventuell bankkonkurs. Andra skäl har med troliga investeringsbedrägerier att göra.
Samtidigt betonar Konsumenternas att antalet frågor på området ligger på en lägre nivå än under resten av 2010-talet, trots förra årets uppgång.