NYHETSARKIVET
2 mar 2009 12:40
KPA fällt för kränkande reklam
KPA Fondförsäkring har fällts av Marknadsetiska Rådet, MER, för att ha brutit mot Internationella Handelskammarens regler för reklam. KPA har enligt MER utformat en direktreklamfolder på så sätt att den kunnat uppfattas som kränkande och som ett intrång i den personliga integriteten.

KPA har skickat ut en folder med texten ”Bryr du dig inte längre” på omslaget. Inuti foldern konstateras att mottagaren valt en annan tjänstepensionsförvaltare. Dessutom finns det texter som beskriver hur pengar som investeras i fel bolag gör stor skada, medan de gör nytta om de placeras rätt.

Den person som anmält KPA till MER anser att foldern är stötande eftersom den anspelar på mottagarens känslor och att den skuldbelägger den som byter pensionsbolag.

I sitt svar skriver KPA att reklamen ingår i en kampanj för etisk placering av pensionspengar. Syftet är inte att väcka anstöt utan att informera om att man kan påverka den framtida utvecklingen genom sina placeringar.

MER menar i sin bedömning att redan rubriken på omslaget ”Bryr du dig inte längre?” har en anklagande ton. ” De följande texterna som beskriver att pengar som investeras i fel bolag gör stor skada men nytta om de placeras rätt, att pensionsspararen har makt att påverka detta och att man med placering i etiska fonder i flera olika avseenden skapar en bättre framtid, kan knappast uppfattas på annat sätt än som om man genom att välja en annan förvaltare framför KPA gjort ett dåligt val som skulle kunna klandras för att vara oetiskt”, skriver MER.

Det är också stor risk att reklamen kan upplevas som integritetskränkande eftersom det framgår att den sänts till personer som nyligen valt en annan förvaltare än just KPA.

Marknadsetiska Rådet uttalar sig om vad som är god affärssed i samband med marknadsföring. Rådet utdömer inte någon form av sanktioner.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907