Folksams beslut att lägga ner tre lokalkontor fick igår stark kritik av fackförbundet Forena. Men Folksam meddelar att beslutet har att göra med att allt fler kunder sköter sina ärenden digitalt. Därför ska verksamheten samlas till större kontor på orter där det finns goda möjligheter till rekrytering och utveckling av medarbetare.
"Kunderna väljer allt oftare digitala kundmöten och lösningar där de själva är mer aktiva i olika digitala kanaler. Antalet samtal till våra bemannade kundkanaler minskar stadigt och mot den bakgrunden anpassar vi vår organisation och förändrar i kontorsnätet", säger Folksams presschef Kajsa Moström i en kommentar.
De tre kontoren som stängs i februari 2021 är Visby, Kristianstad och Gävle. För de två sistnämnda städerna fortsätter den lokala närvaron för besiktningsmän, rådgivare och fackliga rådgivare från kontorshotell. Verksamheten i Visby är begränsad sedan tidigare och flera delar av den har redan utgått från Stockholm.
"Att kommunicera de här förändringarna just nu kan uppfattas som dålig timing, men ingen vet vad som händer framöver. Vi ser därför inte att vänta med att genomföra förändringen skulle vara ett alternativ. Nu ger vi oss tid för omställning", säger Kajsa Moström.