I en ny granskning som Småspararguiden gjort av Finansinspektionens 14 senaste konsumentskyddsrapporter visar det sig att problem med rådgivning löper som en röd tråd.
I varenda en av de 14 senaste rapporterna har tillsynsmyndigheten belyst att rådgivningsmarknaden har problem med intressekonflikter och att rådgivare styrs av egen intjäning i stället för kundens behov.
Småspararguiden har dessutom skickat med flera frågor till Finansinspektionens chef för området uppförandetillsyn Per Nordkvist för att få mer information om varför läget är så här och hur det kan bli bättre.
Nordkvist säger bland annat att risken att konsumenter placerar i olämpliga instrument alltid kommer finnas, oavsett hur mycket tillsyn som görs.
"Det är en risk som är inbyggd i värdepappersmarknaden och som man aldrig kommer att kunna eller vilja släppa uppmärksamheten på. Vi har dock under den här tiden pekat på ett antal regleringsåtgärder som skulle behöva vidtas för att förbättra situationen. Den åtgärd vi tryckt mest på är att vi velat se ett fullständigt provisionsförbud när reglerna för försäkringsdistribution (IDD) och värdepappersbolag (MiFid2) implementerades. En annan punkt vi ville se en förändring på var vår möjlighet att slutföra en undersökning även om bolaget självt återkallade sitt tillstånd under undersökningens gång", säger han.
Områdeschefen säger också till Småspararguiden att FI bedriver en tillsyn med stöd av de nya reglerna och att myndigheten väntar sig en förändring hos bolagen. Senast april 2021 ska FI även återrapportera till regeringen vilka effekter de nya reglerna om oberoende rådgivning och provisioner haft på marknaden.