Riksdagen klubbade i måndags nya lagar som ska stärka myndigheternas möjligheter att övervaka att näringsidkare följer konsumentskyddslagstiftningen och inte ägnar sig åt otillbörlig marknadsföring.
Den nya lagen, som ska träda i kraft den 1 juli 2020, följer på ett EU-direktiv som nu alltså införlivas i svensk lag.
Det som är mest kontroversiellt är att myndigheter som till exempel Konsumentverket eller Finansinspektionen ska få möjlighet att ägna sig åt så kallade testköp, "mystery shopping", enligt direktivet. Det innebär att en myndighet, under dold identitet, får möjlighet att köpa varor eller tjänster för att se hur leverantörer agerar.
Tre moderater i civilutskottet reserverade sig mot utskottets skrivningar och ville ha tydligare regler för när testköp ska kunna användas som metod och skriver i en reservation:
"Enligt vår mening bör ett testköp under dold identitet bara få genomföras först efter att ett köp som skett öppet och alla andra öppna tillsynsformer har använts av tillsynsmyndigheten."
Men moderaterna kördes över av utskottsmajoriteten och nu ska det bli spännande att se om Finansinspektionen till exempel väljer att testa att köpa finansiella produkter av mindre nogräknade säljare och rådgivare för att se hur de arbetar.
Nu har man i alla fall stöd i lag för att göra det, har riksdagen bestämt.