På Sjunde AP-fonden råder ingen positiv inställning till förvalspromemorians förslag till att separera förvalets förvaltning i två olika produkter med två olika huvudmän.
I remissvaret skriver AP7 att det är positivt att förvalsalternativet får ett övergripande mål och att placeringsreglerna ska breddas. Mot bakgrund av den bedömningen ser man på förslaget att "bryta sönder" förvalet både kontraproduktivt och överraskande.
Precis som i Första AP-fondens remissvar så är slutsatsen att en uppdelning leder till en fragmentisering som försvårar den helhetssyn och långsiktighet som förvalet behöver.
Dessutom anses det vara omotiverat risktagande att överge en fungerande lösning för ett alternativ, där varken delarna eller helheten är genomarbetade. Man tror också att en separering skulle leda till ett suboptimalt beslutsfattande som kan leda till lägre pensioner och att spararna utsätts för onödiga risker genom en abrupt övergång från sparande- till utbetalningsfas.
"Premiepensionssystemet har, med undantag för vissa händelser på fondtorget, varit framgångsrikt när det gäller att höja nivån på framtida pensioner och att diversifiera risken i den allmänna pensionen. Det goda resultatet kan inte minst tillskrivas ett framgångsrikt förvalsalternativ. AP7 bedömer att ett sammanhållet förval med ett övergripande mål och helhetsansvar för genomförande och måluppfyllelse är en väsentligt bättre lösning. Risktagande mellan sparandetid och utbetalningstid måste balanseras och det totala risktagandet behöver anpassas efter systemets övergripande målsättning att tydligt överstiga utvecklingen av inkomstindex", enligt yttrandet.
Från Sjunde AP-fonden lämnas egna förslag till fortsatt beredning av promemorian, som är uppdelade i två faser. I den första fasen ska bara de förslag som kan implementeras utan vidare utredning genomföras. Här ingår att finansdepartementet beslutar att behålla nuvarande generationsfondslösning, att det lagstiftas om ett övergripande mål för förvaltningen, att AP7 Aktiefonds placeringsmöjligheter utvidgas och att regeringen utvecklar regleringen av AP7:s verksamhet i lagen om AP-fonder och frikopplar Finansinspektionen från nuvarande tillsynsansvar.
Fas två innebär att en särskild utredning tillsätts med uppdrag att analysera och utreda; hur utbetalningarna från inkomstpension och premiepension kan hanteras utifrån ett helhetsperspektiv, så att de sammantaget skapar mest nytta för pensionsspararna och för pensionärerna; möjligheten att under spartid månadsvis/kvartalsvis överföra pensionsrätter till valt placeringsalternativ; för- och nackdelar med att vid någon tidpunkt låta förvalsalternativet utgöras av en livränta med garanterade belopp.
Eventuella förslag till förändringar i huvudmannaskapet för förvalsalternativets förvaltning bör tydligt redovisa hur ansvaret för att det övergripande målet nås och hur det ska fördelas, menar AP7.
Övriga delar som berörs är bland annat promemorians bedömning att den långsiktiga avkastningen under sparandefasen tydligt överstiger utvecklingen av inkomstindex. Det innebär i dagsläget en överavkastning med 3-5 procentenheter per år, vilket AP7 menar inte motiveras närmare.
"AP7 anser inte att en överavkastning om 3 - 5 procentenheter per år är rimligt, givet de övriga förutsättningar som impliceras av förslaget. Angivande av kvantitativa målnivåer behöver, om de ska återges i promemorian och ligga till grund för framtida reglering, motiveras och underbyggas på ett tydligare sätt", skriver AP7 i yttrandet.
Däremot tycker AP7 att en övergång till en mindre frekvent handel är en bra idé. Möjligheten till daglig handel saknar relevans i ett långsiktigt pensionssparande av typen förvalsalternativet utgör.