Skandia tar fram ett nytt digitalt rådgivningsverktyg för att utveckla sin pensionsrådgivning.
Verktyget tar hänsyn till allmän- och tjänstepension samt det privata pensionssparandet.
Verktyget skiljer sig dock från övriga på marknaden, enligt bolaget.
"Till skillnad från många digitala rådgivningsverktygen på marknaden tillämpar vi inte portföljoptimering. Vi utgår istället från samma bedömningar om marknaden och omvärlden som ligger till grund för förvaltningen av Skandia Livs stora tillgångsportfölj. Därefter görs en individuell anpassning med hänsyn till kundens ekonomiska situation, inställning till risk och sparhorisont. Baserat på det får kunden ett sparande i fond- eller livförvaltning utifrån sina förutsättningar som ger bäst nytta", säger kapitalförvaltningschefen Lars-Göran Orrevall.
Tjänsten går igenom önskad pensionsnivå samt pensionsålder, hur mycket en individ bör spara i förhållande till inkomsten, utgifterna och riskprofilen samt hur aktiv hen vill vara med sitt sparande. Utifrån det ges förslag på sparformen. Skandia menar att det unika är att verktyget genomlyser kundens ekonomiska situation utifrån ett perspektiv utan att behöva boka tid för rådgivning.
"Allt du behöver göra är att boka in en kvart med dig själv för att få koll på din pension och kunna fatta välgrundade beslut. Vi kommer nu kunna möta ännu fler kunder på deras villkor. Vi kan nu erbjuda kvalificerad pensionsrådgivning oavsett om du besöker ett kontor, väljer att möta oss i vårt nya digitala verktyg, via telefon eller genom delad skärm och video. Det innebär att vi kan hjälpa ännu fler kunder med deras pensionsplanering", säger Lasse Ericsson, försäljningschef på Skandia.