Tjänstepensionsförbundet meddelar i sitt yttrande om översynen av tjänstepensionsregleringen att det är bra att förslaget syftar till att skapa ett regelverk anpassat för just den svenska tjänstepensionssektorn.
Däremot finns det en del i förslaget som rör kapitalkravet för infrastruktur som förbundet har synpunkter på.
I promemorian föreslås att det i beräkningen av det riskkänsliga kapitalkravet ska finnas en undergrupp för risk kopplad till godkända infrastrukturinvesteringar. Samhällsintresset av att miljömässigt hållbara investeringar kommer till stånd ska beaktas vid beräkningen av kapitalkravet för dessa investeringar, enligt förslaget. Men eftersom andelen infrastrukturinvesteringar idag är begränsad kan kapitalkravet omprövas om det skulle öka väsentligt. Det gillar inte Tjänstepensionsförbundet.
"Infrastrukturinvesteringar är till naturen långsiktiga, vilket passar tjänstepensionsföretagens långa åtaganden bra, och de bör därför ha förutsägbara regler eftersom det inte är gjort i en handvändning att ändra exponeringen. Osäkerhet till följd av risken för förändringar av kapitalkravet kan hämma investeringarna och det bör därför säkerställas att höjningar endast i absoluta undantagsfall görs för befintliga innehav. På motsvarande sätt är det inte helt oproblematiskt med ett kapitalkrav som ska baseras på kriterier för vad som ska räknas som miljömässig hållbarhet i och med att det finns risk att dessa kriterier ändras med tiden. I promemorian saknas också ledning för Finansinspektionen i deras arbete med att ta fram dessa kriterier", skriver förbundet.
Otydligheter i förslaget försvårar bedömningen av eventuella konsekvenser och en av de är benämningen godkända infrastrukturinvesteringar.
"I Finansinspektionens befintliga föreskrifter betecknas en infrastrukturinvestering som godkänd om den uppfyller vissa angivna kriterier, som exempelvis förutsägbara kassaflöden, och uppfylls dessa kriterier beräknas kapitalkravet med samma stressnivå som för fastighetsprisrisk (25%) istället för som typ C-tillgång (45%). Det är otydligt om promemorians beteckning godkända infrastrukturinvesteringar ska avse såväl den befintliga typen av godkända investeringar som den nu föreslagna typen som är kopplad till miljömässig hållbarhet, och om alla godkända investeringar, eller bara de som klassificeras som miljömässigt hållbara, ska räknas in i den nya undergruppen för risk som hänför sig till godkända infrastrukturinvesteringar. Förbundet förespråkar att båda dessa typer av godkända infrastrukturinvesteringar ska ingå i den nya undergruppen."
En del i promemorian som förbundet välkomnar är däremot förslaget att en tjänstepensionsförsäkring som tecknas för egen räkning av egenföretagare utgör en tjänstepensionsförsäkring i lagens mening.