Fortfarande har de flesta fondspararna har sina investeringssparkonton hos Avanza och Nordnet. Men nu "börjar pendeln delvis svänga", menar fondplattformen Fondab och uppger att en ny trend börjar växa fram: den att allt fler fondbolag nu börjar satsa på egen försäljning och distribution.
"Vi ser en tydlig trend där fondbolagen i större utsträckning än tidigare inser vikten av att vara nära och förstå sina kunder. Med egna direktkunder får fondbolagen en närmare kundrelation som de kan vårda och utveckla. Dessutom kan detta bidra till möjligheten att stärka sitt egna varumärke som annars lätt kan urholkas givet mängden konkurrerande fonder som finns på plattformarna. En annan aspekt är plattformarnas egna varumärkesbyggande aktiviteter som lätt kan ta fokus från vem som faktiskt står bakom en specifik fond", konstaterar Filip Birkhammar, Head of Sales, på Fondab.
Fördelen för kunderna med en djupare kundrelation är att de kommer närmare förvaltningen och kan få mer djupgående information om fondbolagets fonder och de underliggande innehaven.
"Framöver kommer det att bli ännu viktigare för fondbolagen att hitta sin inriktning och få ut sitt budskap. Annars finns risken att de blir anonyma spelare", uppger Birkhammar.
Med en egen distribution kan fondbolag jobba med nya prismodeller och upplägg. Om en Sverigefond har en förvaltningsavgift på 1,4 procent och säljs genom en extern plattform så delas ofta förvaltningsavgiften mellan fondbolaget och plattformen.
"Med egna direktkunder kan fondbolagen till exempel skapa nya andelsklasser och ta ut en lägre avgift än 1,4 procent av spararna, men fortfarande tjäna mer än när de går via en extern plattform. Dessutom kan man ta fram mer exklusiva produkter som man enbart riktar till direktkunder", säger Birkhammar.