I stort tillstyrker LO förslagen och bedömningarna i promemorian om tjänstepensionsföretag. Samtidigt har organisationen några synpunkter att dela med sig av i sitt yttrande.
Till att börja med delar LO regeringens bedömning att det totala kapitalbehovet till följd av solvensregleringen landar på en acceptabel nivå. Samtidigt är det nödvändigt att framöver beakta det totala kapitalbehovet till följd av solvensregleringen, om justeringar i föreskrifterna övervägs.
"Exempelvis är det vid infasningen av att den s.k. långsiktiga jämviktsräntan ska beräknas på ett mer realistiskt sätt jämfört med hur den bestäms i trafikljusmodellen viktigt att den typen av avvägningar görs. Det bör inte vara så att syftet med den nivå som har bestämts i lag för det riskkänsliga kapitalkravet inte i praktiken uppnås på grund av förändringar som rör hur åtagandena ska värderas. Regeringen bör därför ytterst ha en beredskap att säkerställa att det riskkänsliga kapitalkravet är ändamålsenligt utformat genom att vid behov göra nödvändiga förordningsändringar", skriver LO.
Ett påpekande görs också kring Solvens 2-regelverket. Regeringen anser att eftersom det nu har skapats en särskild sektorsreglering för den svenska tjänstepensionsmarknaden är det inte självklart att förändringar som görs i Solvens 2-regelverket ska genomföras på motsvarande sätt för tjänstepensionsföretag. Detta är en självklarhet, menar LO. Eventuella förändringar i Solvens 2 får aldrig per automatik genomföras på samma sätt för tjänstepensionsföretag, något som även tjänstemännen i PTK påpekar.
"Det faktum att lagstiftaren har valt att, som ett nationellt tillägg, införa ett riskkänsligt kapitalkrav som går utöver tjänstepensionsdirektivets kapitalkrav, kan inte tas som intäkt för att harmonisera detta fullt ut med Solvens II-regelverket. Utgångspunkten måste istället alltid vara tjänstepensionsföretagens särskilda förutsättningar", skriver LO.