Styrelsen för Svensk Försäkring har beslutat att uppdatera branschens rekommendation om information inför flytt av pensionssparande.
En rekommendation för att stärka konsumentskyddet vid flytt av pensionsförsäkringar genom tydlig och enkel information antogs redan i juni 2015. Ändringar görs nu för att anpassa rekommendationen till lagändringarna om effektivare flytträtt som trädde i kraft vid årsskiftet.
Nu ska bland annat flyttavgifter redovisas uppdelade på avgifter för flyttadministration och avgifter för de anskaffningskostnader som finns kvar. Rekommendationen anpassas också till att det nu har införts en möjlighet att flytta till en befintlig försäkring utan skattekonsekvenser.
"Flyttrekommendationen kompletterar och fyller ut lagstiftningen på området. Det är därför naturligt att vi uppdaterar den när lagstiftningen ändras. Uppdateringarna ska bidra till ökad tydlighet för konsumenterna så att konsumenterna därmed kan fatta välgrundade beslut när de funderar på flytt av sin pensionsförsäkring", säger Rickard Sobocki, jurist på Svensk Försäkring.