NYHETSARKIVET
15 jun 2020 12:51
Pensure: Mindre företag vill inte bli utsatta för någon försäljning
Idag går insurtechbolaget Pensure ut med nyheten om att pensionstjänsten ska lanseras för bred front och att en nyemission dragit in nästan sex miljoner kronor.

Pengarna ska gå till marknadsföring och nyrekrytering, säger vd och medgrundare Mikael Claesson till Pensionsnyheterna och berättar att bolaget idag släpper rekryteringsannonser för tre nya tjänster.

- Vi ska fortsätta vara synliga på den digitala arenan. Det är det viktigaste området för oss. Något vi lärt oss under arbetet med betafasen av vår tjänst är att mindre företag, när de letar efter tjänstepensionsleverantörer söker mest via nätet. Det är nytt i vår bransch för tidigare har det alltid varit så att pension är något man sålt, men småföretagarna vill inte bli utsatta för någon som säljer pensionstjänster. De vill leta fram det själva, säger Claesson.

När Pensure startades 2018 så tecknades ett samarbete med SPP som försäkringsgivare. Kort därefter fick bolaget in Småföretagarnas Riksförbund som sin första kund. Redovisningstjänsten Bokio tillkom under hösten 2019.

- Vi valde att starta live direkt och lyssna på kunden under tiden vi fortsatte att utveckla tjänsten. Nu är den helt färdig och vi lanserar på den breda marknaden, säger Claesson.

Målet framöver är att bli mer synliga och även komma ut till de medelstora bolagen med upp till 150 anställda.

- Kunderna gör allt själva på vår plattform. Men när det gäller de lite större arbetsgivarna så kan det hända att vi behöver träffa dem ett par gånger för att säkerställa att allt blir rätt.

Tanken med Pensure är att kunden ska betala bolaget en licensavgift för användning av plattformen, utan att pengar ska gå till olika mellanhänder.

- Vi är på ett sätt ett mellanhand också men det handlar om att avgifterna ska vara skäliga. Därför tar vi inga procentuella avgifter på kapitalet, enligt den gamla modellen, säger Claesson.

SPP är försäkringsgivare och fonderna är de som finns på dess ordinarie utbud, där Pensure får 20 procent rabatt. Pensures kostnadsbild är då mellan 99 kronor i månaden för en enmansföretagare och 149 kronor i månaden samt 50 kronor i månaden per anställd för större arbetsgivare. Där ingår också digital rådgivning.

Den största konkurrensen på marknaden är enligt Claesson fortfarande från storbankerna.

- Det finns många andra som erbjuder digitala tjänster också men bankerna är fortfarande de svåraste att konkurrera med, trots att det är där skillnaden är mest uppenbar, säger han.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907