Fond- och försäkringsbolagen bör ge mer information om vad som menas med uttryck som "hållbar" och "miljövänlig" när det kommer till marknadsföringen av deras fonder.
Ibland saknas ytterligare förklaringar helt eller så står "hållbar" utan någon definition eller förklaring, skriver Konsumentverket i en ny granskning av marknadsföringen av de så kallade gröna fonderna.
Slutsatsen är att det allt för ofta är svårt att veta vad som avses med de olika uttrycken som används i bolagens marknadsföring. Myndigheten har granskat olika miljö- och hållbarhetspåståenden om fonder hos 20 banker, försäkringsbolag och andra förvaltare.
Det konstateras också att hållbarhet är ett mycket vanligare begrepp i marknadsföringen än grön, miljövänlig eller klimatsmart. Trenden märks oftast i valet av namn.
Men eftersom hållbarhet kan betyda flera olika saker och syfta på en ekonomisk och social aspekt utöver den miljömässiga är det ofta otydligt vad företaget menar med sin marknadsföring.
"Vi vet att många konsumenter letar efter produkter som klassas som hållbara eller bra för miljön, och att det kan påverka deras beslut att spara i en fond eller inte. Därför är det viktigt att bolagen är tydliga med vad de menar", säger Ulrika Edlund, en av juristerna bakom Konsumentverkets granskning.
Otydlighet försvårar ett medvetet val av fonder för konsumenten. När argument som miljö och hållbarhet används är det också viktigt att komma ihåg att fondbolag bara kan agera indirekt för ökad hållbarhet genom påverkansarbete av andra aktörer.
"Det är därför viktigt att bolagen inte använder sig av greenwashing i marknadsföringen och överdriver fondens möjligheter till att verka för hållbarhet och minskad miljöpåverkan utan att arbetet med miljö och hållbarhet presenteras på ett så korrekt, klart och tydligt sätt som möjligt", enligt rapporten.
När det kommer till användning av hållbarhetspåståenden i marknadsföringen skriver Konsumentverket i rapporten att myndigheten i flera fall noterat att det saknas kvalificering i omedelbar närhet till hållbarhetpåståendet. Det gäller till exempel användning av rubriker som dessa: "När du sparar i de etiska XX-fonderna kan du välja mellan tre fonder med olika riskprofil. De fonder vi erbjuder uppfyller våra högt ställda krav på hållbarhet."
Sådan marknadsföring anser myndigheten är i strid med god marknadsföringssed.
Bolagen som varit med i granskningen ska få del av Konsumentverkets promemoria och förhoppningen är att bolagen ser över sin marknadsföring. En uppföljning ska också göras för att säkerställa att åtgärder vidtagits.
Här finns rapporten att läsa i sin helhet:
Gröna fonder