Collectum ska avveckla den egna hanteringen av fullmakter, meddelar valcentralen i ett informationsmejl till förmedlare skickat igår.
Från den 1 januari 2021 ansluter sig Collectum till Fullmaktskollen fullt ut.
Collectum har varit anslutet till Fullmaktskollen sedan 2018 och målet var hela tiden att helt gå över dit och avveckla den egna hanteringen.
- Det har dock krävt en del teknisk utveckling från vår sida som nu är klar, säger presskontakten Daniel Kinnerup till Pensionsnyheterna.
- Anledning till att vi har valt att helt gå över till Fullmaktskollen är att det förenklar både för oss och för våra kunder. Det blir minskad administration för oss, då vi inte längre hantera ett eget fullmaktssystem och för våra kunder blir det enklare då fullmakterna hanteras helt digitalt och signeras med Bank-ID, säger han.
I mailet skriver Collectum följande:
"Förutom det här informationsmejlet så informerar vi även om förändringen i vårt internetkontor för förmedlare. De försäkrade tjänstemän som har fullmakter som påverkas kommer att få ett informationsmeddelande om detta på Collectums Mina sidor. Vi kommer även att skicka ut ett mejl till alla berörda arbetsgivare.
Om ni även framöver ska agera som ombud åt berörda personer och företag och få tillgång till deras information så behöver ni skicka in en ny fullmakt genom Fullmaktskollen.se. Vi ber er därför att se över ert bestånd för att se om ni behöver inkomma med nya fullmakter."