En räknemiss i ett lönesystem hos Statens servicecenter kan göra att anställda på flera myndigheter får delar av sin pension återtagen. Det var i mitten av juni som Statens servicecenter kallade ett 50-tal myndigheter till ett möte för att informera om en felräkning som drabbat flera hundra tjänstemän och deras pensioner, rapporterar Dagens Nyheter.
Servicecentret hjälper myndigheter med administration och problemet verkar bottna i att servicecenter under flera månader förra året samt några månader in i 2020 lämnat felaktigt pensionsunderlag till Statens Pensionsverk. Myndigheterna kan därmed ha betalat för höga pensionspremier för vissa anställda.
En klarare bild av omfattningen verkar komma först till hösten, har Statens servicecenters divisionschef för myndighetsservice Hans Tynelius uppgett för DN.
"Den här gången har det väl varit positivt, om man kan säga så, för man har betalat in mer premie till den enskilde än vad personen har rätt till och myndigheten har fått stå för kalaset. Men det kunde ju lika gärna ha varit åt andra hållet", sa han till tidningen.
Anledningen till att missen överhuvudtaget uppstod beror på att Statens servicecenter under hösten 2019 bytte till det nya lönesystemet Primula. Ett beräkningsfel uppstod då vid överföringen från det gamla systemet.
I en skrivelse till Finansinspektionen, som larmade om saken, har Statens servicecenter uppgett att det kan röra sig om 200 personer som drabbats samt att det varken var centret eller leverantören av lönesystemet som upptäckte felet. Istället var det Finansinspektionens hr-avdelning som reagerade på att fakturan för pensionspremier plötsligt blivit större.
"Det är också en del i problematiken här kan jag känna. Det är bara konstatera att vi inte kan förlita oss på att systemleverantörerna har korrekta beräkningar, även om de ska ha det enligt avtalen. Vi behöver vara mer proaktiva med stickprover för att säkerställa att det blir rätt", uppgav Hans Tynelius till DN.