Igår kunde Pensionsnyheterna berätta att det nu finns enighet i Pensionsgruppen om att tillsätta en ny nämndmyndighet som får ansvaret att handla upp de fonder som ska finnas på det framtida fondtorget.
En nämndmyndighet leds av en nämnd där regeringen bestämmer hur många ledamöter som ska bemanna den. Nämnden har inte någon generaldirektör utan istället en ordförande och en vice ordförande. Det skiljer den från vanliga styrelsemyndigheter, som till exempel Pensionsmyndigheten, som har en egen styrelse.
I styrelsemyndigheter är det klart uttalat att generaldirektören på myndigheten inte får vara ordförande eller vice ordförande, utan hålls i koppel av styrelsen.
Nu återstår att se till att det tas fram direktiv för att skriva in i lagen vad nämndmyndigheten ska ha för uppgifter och hur de ska utföras.
Här kan det bli vissa problem om lagstiftningen blir detaljerad och att man till exempel försöker skriva in i lag hur många fonder man totalt måste ha på det upphandlade fondtorget eller vilka fondkategorier som måste ingå. Detta eftersom världen förändras över tid. Om en fondkategori av olika skäl försvinner så måste man då begära lagändringar för att slippa handla upp fondtyper som inte längre finns kvar eller har ändrat karaktär.
Det har noterats nyligen när till exempel AP-fonderna som under Coronapandemin har velat ha friare tyglar för sina investeringar på en turbulent finansmarknad. Då var fonderna först tvungna att begära hos regeringen att lagen ska ändras och ett förslag till tillfälliga lagändringar remissbehandlas och beslutas av riksdagen, något som gör att AP-fonderna inte kan agera så snabbt som de skulle vilja göra.
Det kommer av allt att döma bli en dragkamp mellan politikerna om hur direktiven ska skrivas där man från den borgerliga sidan vill se till att det blir så mycket "valfrihet i fondval" som möjligt kvar för spararna efter upphandling. Den andra extremen är ju Finansinspektionens syn att det skulle räcka med en handfull fonder för att spararna ska få tillräckliga möjligheter att välja sin risknivå.
Men om tidplanen ska hållas och en nämndmyndighet ska komma på plats till årsskiftet är det bråttom, även om det av allt att döma blir enklare att skapa en nämndmyndighet än en styrelsemyndighet. Förslag för hur det kan se ut finns för övrigt beskrivna i utredningen "Bättre Premiepension" där de olika myndighetsalternativen finns beskrivna.
Arbetet med att ta fram ytterligare underlag för att belysa valfrihetsfrågan kommer nu att tas fram i socialdepartementet. Detta eftersom flera av de borgerliga ledamöterna vill säkerställa att den nya myndigheten inte väljer att jobba mot FI:s förslag till ett minst sagt slimmat utbud.
De här frågorna finns för övrigt väl belysta i utredningen så de efterfrågade underlagen kan i stor utsträckning hämtas ur utredningen med ordbehandlingskommandon som "klipp ut" och "klistra in".
Pensionsgruppen kommer att träffas på ett ordinarie möte den 17 september men enligt sekreteraren Stefan Oscarson kan det komma att bli ytterligare möten "ad hoc" för att få ihop direktiv- och myndighetspusslet i tid.