I somras aviserade fondbolaget Enter Fonder och plattformen Fondab att parterna ingår ett samarbete. Genom att använda Fondabs digitala gränssnitt för fondhandel samt depå- och slutkundshantering ville Enter lansera en digital lösning för kunders fondsparande inom ISK.
Nu lanseras lösningen. Sommaren har ägnats åt att sätta upp en digital kundplattform direkt på Enters hemsida. Det innebär att kunder nu kan registrera sig och logga in med Bankid på Enters hemsida och öppna ett investeringssparkonto.
"Vår tanke är att kunderna ska kunna komma närmare förvaltningen och följa värdet av de investeringar som vi tror allra mest på", säger Henrik Lindquist, vd på Enter Fonder.
Det här är en trend inom fondbranschen just nu och Enter är långt ifrån det första fondbolaget som valt att låta Fondab stå för den tekniska lösningen och administrationen och därmed fokusera på sin kärnverksamhet och kundrelationerna. I april och maj i år gjorde Cicero Fonder och TIN Fonder samma sak. Förra året inledde Healthinvest ett samarbete med Fondab och redan 2017 valde SPP att låta Fondab tillhandahålla ISK åt kunderna.
Med egen distribution på det här sättet kan fondbolag jobba med nya prismodeller.
"Vi ser en tydlig trend där fondbolagen i större utsträckning än tidigare inser vikten av att vara nära och förstå sina kunder. Med egna direktkunder får fondbolagen en närmare kundrelation som de kan vårda och utveckla. Dessutom kan detta bidra till möjligheten att stärka sitt egna varumärke, som annars lätt kan urholkas givet mängden konkurrerande fonder som finns på plattformarna. En annan aspekt är plattformarnas egna varumärkesbyggande aktiviteter som lätt kan ta fokus från vem som faktiskt står bakom en specifik fond", konstaterar Filip Birkhammar, Head of Sales, på Fondab i en tidigare kommentar om trender i fondbranschen.