Danske Bank har börjat betala ut kompensation till drabbade kunder i Flexinvest Fri-sagan. Kunderna fick råd att köpa en produkt som skulle ha låg risk men visade sig leverera negativ avkastning, en inte helt obekant situation som Pensionsnyheterna ofta hittar exempel på hos tillsynsmyndigheter och domstolar.
Avgifterna för Flexinvest Fri ändrades i samband med MiFID 2-ikraftträdandet samtidigt som räntorna var låga och ledde till en sämre avkastning. Danske Bank fortsatte dock att sälja produkten till nya kunder trots detta, utan att informera om riskerna.
Då fastslog Finanstilsynet att banken måste kompensera drabbade kunder för bortfallet.
Samtidigt meddelar banken att den nu upptäckt ett liknade problem i ytterligare en produkt och avser att kompensera även de kunderna, skriver banken i ett pressmeddelande. Den här gången rör det sig om en lågriskprodukt såld till mer förmögna Private Banking-kunder. Problemet är däremot detsamma som med Flexinvest, nämligen en lågriskprodukt som levererade en negativ avkastning.
Banken meddelar att 900 kunder hört av sig och påpekat att informationsgivningen varit bristfällig. Private Banking-chefen Bente Nielsen uppger att Danske Bank "naturligtvis kompenserar de drabbade kunderna".
Orden "naturligtvis" och "kompenserar" är ord som kunder som varit med i de skandaler som rullas upp kring Intacta, Contender och alla andra skojaraffärerna gärna skulle vilja höra, men inte gör.