Nordeas kunder kan genom en ny funktion i pensionsrådgivningsroboten Nora nu få överblick över sina pensioner. Det gäller både innehaven i Nordea Liv & Pension och andra pensionsbolag.
När många kunder haft flera arbetsgivare genom åren och ett utspritt pensionssparande är det viktigt att kunna få en helhetsbild och med tjänsten ska man kunna se sina avtal. Allt förutom den statliga allmänna pensionen. Robottjänsten Nora redovisar också vilka pensioner som är flyttbara samt vilken riskprofil passar den individuella kunden bäst.
"Den nya funktionen kommer att underlätta för våra kunder att jämföra sina pensionsinnehav och fatta informerade beslut. Pensionen upplevs ofta svår att få en helhetsbild över. Det här är ett smidigt alternativ för de kunder som inte träffar en rådgivare, samt för de som vill få kunskap och genomföra flytt av pensioner på egen hand", säger Nordea Liv & Pensions vd Johan Nystedt i en kommentar.
Tjänsten låter väldigt lik Minpension.se, men Nordea menar att skillnaden mellan de båda ligger i att kunder inom Nora Pension kan komplettera sin investeringsprofil och därefter få personliga råd för sitt sparande.
Bankens tjänst ska framför allt ses som en jämförelsetjänst och därför ges inga råd om huruvida ett sparande bör flyttas eller ej.
Den rullas ut och breddas successivt under hösten. Till att börja med ska Nora hjälpa kunderna jämföra och flytta individuell tjänstepension. I nästa steg blir möjligt att göra detsamma för det privata pensionssparandet.