NYHETSARKIVET
19 mar 2009 12:24
Regeringen vill att Försäkringskassan ska bli tydligare
Efter förra årets kritik mot Försäkringskassans handläggningstider och tillgänglighet, som bland annat resulterade i kritik från Justitieombudsmannen, vill regeringen att Försäkringskassan blir bättre och tydligare i sin handläggning av olika ärenden.

Därför har nu regeringen gett Försäkringskassan i uppdrag att presentera sina serviceåtaganden för de förmåner som Försäkringskassan handlägger. Serviceåtagandet ska innehålla information om handläggningstider, tillgänglighet, bemötande och annat.

”Människor ska ha förtroende för och kunna känna trygghet i att socialförsäkringssystemet fungerar när de behöver det. Att rätt personer får rätt ersättning i rätt tid är därför avgörande”, skriver regeringen i sitt beslut.

Senast den 30 november i år ska Försäkringskassan presentera samtliga sina åtaganden.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907