Det är nästintill omöjligt att flytta sin pensionsförsäkring från en aktör till en annan i Sverige. Vissa bolag försvårar processen medvetet och andra tar för mycket av ditt kapital för att du ska flytta. Och när det väl går så tar det för lång tid. Det här är bara ett axplock av kritiken som riktats mot branschen de senaste åren.
Men det är inte mycket lättare att göra det i andra länder heller. Inte ens i de som har en Pensions Ombudsman, som Storbritannien.
Pensionsnyheterna har fått ta del av ett brev från ett brittiskt bolag till en kund som vill flytta sitt pensionssparande till en konkurrent.
Innan flytten ens kan påbörjas ska kunden ha ett samtal på 30 minuter för lite "due dilligence". Första lediga tid för att diskutera din transfer journey är en månad framåt i tiden men någon garanti att du får hela den tid du behöver för samtalet får du inte.
Därefter ska en uppsjö av dokument skickas in innan det bokade samtalet. Eller vad sägs om detta?:
- Any glossy brochure type documents, such as a Key Feature document
- Any plan related Terms and Conditions document
- Any proposed investment details and profiles related document
- Written details of any fees, commissions, administrator and Trustee charges you will have to pay
- Any other documents you think will help us
Kunden ska även bekanta sig noga med alla dokumenten hen själv måste plocka fram.
Så det är inte bara i Sverge där det kan vara en byråkratisk mardröm att kunna förfoga över sina egna pengar. Återstår att de hur mycket enklare det blir efter den 1 april då den nya flytträttslagstiningen för fond- och depåförsäkringar ska vara på plats.