NYHETSARKIVET
2 okt 2020 13:51
Exceed-kund har inte fått betalt trots ARN-beslut
I augusti fattade ARN ett beslut om att Exceed bör betala tillbaka pengar till en kund vars investering i ett av de sex instrument han investerat i gått ner 99 procent.

Kunden har nästan två månader senare fortfarande inte fått betalt, enligt ett klagomål inlämnat till Finansinspektionen.

Det står att Exceed fått dispens till idag den 2 oktober eftersom bolaget är under avveckling. Efter det ska kapital som inte är avyttrat gå över till Ymer. Det oroar kunden eftersom det varit svårt att få svar både från Ymer och Exceed.

Beslutet från ARN handlade om att kunden sparat 5 000 kronor i månaden med Exceed sedan 2009. Hen valde att kolla placeringen förra året och upptäckte att investeringen gått ner nästan 100 procent samt att Exceed plockat ut 40 procent av kapitalet i avgifter.

Investeringen i just den produkten var på nästan 200 000 kronor. Det är de pengarna ARN rekommenderar att kunden ska få tillbaka. Hen hade investerat i flera andra produkter med bolaget och ville ha en halv miljon tillbaka men det höll inte ARN med om.

Pensionsnyheterna har sökt Exceeds ordförande Gunnar Lindberg för en kommentar.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907