Försäkringsprodukter med garanti är fortfarande viktiga för både branschen och för konsumenterna. Efterfrågan i Europa är fortfarande stor och konsumenterna ser stort värde i dem, uppgav Insurance Europes vice generaldirektör Olav Jones i ett webbinarium om bland annat EU-kommissionens Solvens 2-översyn.
Han uppgav att det idag finns en del hinder för att branschen på lång sikt ska kunna erbjuda garantiprodukter och att det vore en fördel om de åtgärdades i översynen. För det första visade en färsk undersökning att en garanterad avkastning är viktigast för kunderna. För det andra så ger garantiprodukter fortsatt möjlighet för branschen att investera i långsiktiga tillgångar.
"De är anledningen till att vi investerar långsiktigt och är viktiga för branschens förmåga att kunna investera både för våra kunder och för finansmarknaden. De gör att vi kan ha en mer långsiktig syn på marknaden och rida ut en eventuell storm. Då kan försäkringsbranschen fortsätta vara den som lindrar effekterna av en kris i stället för att orsaka en kris", sa han.
Försäkringsbranschen får det allt svårare att erbjuda garantiprodukter i dagens finansiella miljö. Det sa franska försäkringsbolagets AXA:s riskchef Alban de Mailly Nesle under webbinariet. Det han gärna ser framöver är att det blir lättare för försäkringsbolag att erbjuda produkter med en garanterad ränta men om tio till 15 år, inte varje år.
"Årliga garantier är inte möjliga i dagens miljö", sa han.