Det har gått nästan två år sedan försäkringsdistributionsdirektivet (IDD) trädde i kraft runt om i EU. Den europeiska försäkringsbranschens lobbyorganisation Insurance Europe skriver i en kort insiktsrapport att mycket förbättrats med anledning av direktivet.
Men nästa år är det dags för en stor översyn av direktivet. Innan dess ska EU-kommissionen göra en extern studie av distributionssystem. Båda processer bör användas för att införa vissa förbättringar. Trots att direktivet varit framgångsrikt på många sätt så behöver vissa saker ändras, menar Insurance Europe.
Det viktigaste är att se till att digital distribution blir huvudmetoden för försäljning och fysisk försäljning ett undantag, menar organisationen. Sättet konsumenter köper försäkring på har ändrats och de nya IDD-reglerna måste återspegla det. En av sakerna som måste bort är kravet att bolag måste skicka information på papper i första hand, menar Insurance Europe. Här vill organisationen hellre se att digital kommunikation förbättras samtidigt som regelverket förblir robust.
Som fortsättning på den punkten vill Insurance Europe då att tillsyn av digital och icke-digital distribution blir likadan. Det ska helst inte finnas separata regler som gynnar den icke-digitala varianten.
Sammanfattningsvis måste översynens objektiv vara att skapa digitalvänliga, teknologiskt neutrala men samtidigt framtidssäkrade regler så att innovation och konkurrenskraft fortsätter i branschen.