Igår, den 14 oktober, la regeringen fram en lagrådsremiss som ska göra det ekonomiskt mer kännbart för rådgivare som ger vårdslösa råd till konsumenter. Den lagändring som föreslås i lagen om finansiell rådgivning till konsumenter innebär att det nu ska stå i lagen att skadeståndsskyldigheten ska innebära att konsumenter har rätt till "full ersättning för skadan".
Tidigare har lagen bara angett att man ska ersätta skadan om någon vid finansiell rådgivning uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar konsumenten "ren förmögenhetsskada". Alltså inget om full ersättning.
Lagändringen ska träda i kraft den 1 april 2021.
Det här betyder nu inte att konsumenter ska kunna kräva ersättning för investeringar som påverkas av att aktie- eller räntemarknaderna svänger. Kunden ska då stå för den finansiella risken.
Men om råden är vårdslösa och inte syftat till att ge kunden en produkt som är anpassad till kundens önskemål eller ekonomiska situation och detta innebär att rådgivaren varit oaktsam eller vårdslös så ska rådgivaren betala full ersättning för uppstådd förmögenhetssskada. Man ska då även kunna få ersättning även för förlorad vinst, inte bara pengarna tillbaka.
Exakt hur detta ska hanteras och vad som ska räknas in i skadeståndet är inte helt klart och regeringen menar i Lagrådsremissen att detta får utvecklas i domstolspraxis.
Lagrådsremissen följer på en remissbehandlad promemoria där man även hade med ett förslag om så kallad hävningsrätt. Detta skulle då innebära att en kund som köpt ett visst instrument som tappat sitt värde skulle kunna lämna tillbaka det till rådgivaren och få pengarna tillbaka.
Detta har många av remissinstanserna klagat över, bland dem Svensk Försäkring och försäkringsförmedlarnas organisation SFM.
Om investeringen gjorts inom ramen för till exempel en fond- eller depåförsäkring är det ju rent faktiskt så att instrumentet ägs av bolaget som tecknat försäkringen. Om det dessutom är så att det är försäkringsbolagets medarbetare som givit det oaktsamma rådet är det minst sagt oklart vem som ska ersätta kunden för instrumentet som lämnas i retur. Regeringen har därför beslutat att inte införa den så kallade hävningsrätten i lagrådsremissen.
Men lagskärpningen bör ändå innebära att rådgivare som ger dåliga finansiella råd till konsumenter ska veta om att det kan bli betydligt dyrare i framtiden. Det är något som advokat Magnus Dahlgren på advokatbyrån DLaw ser som en välkommen utveckling.
"Det här verkar jättespännande! Ett problem som vi har idag är att fastställa skadans storlek vid vårdslös finansiell rådgivning. I dag gäller ersättning enligt det negativa kontraktsintresset, vilket betyder att du inte kan få ersättning för förlorad vinst. Du kan således inte med framgång argumentera för att få ut mellanskillnaden av vad en annan placering skulle givit. Det verkar nu som det ska bli möjligt. Eftersom alternativet vid placering ju inte är att ha dem i madrassen är det här en jättebra ändring", skriver han till Pensionsnyheterna efter en snabb läsning av förslagen i lagrådsremissen.