Nordea Liv redovisar 4,4 miljarder kronor i inbetalda premier för det tredje kvartalet. Det är tio procent högre jämfört med samma period förra året. Ökningen kommer från kapitalförsäkringar, private banking och en tydlig ökning inom individuell tjänstepension samt livförsäkring, enligt den nya rapporten.
Resultatet för Nordea Liv för det tredje kvartalet blev 202,5 miljoner kronor. Det är 27 procent högre jämfört med samma period föregående år. Tillgångar under förvaltning uppgick vid utgången av september till 175,8 miljarder kronor, en ökning med fem procent sedan årsskiftet.
När det kommer till avkastningen så levererade tjänstepensionen med garanti för en genomsnittlig kund i arbetsför ålder 0 procent vid utgången av 30 september. För en kund som påbörjat utbetalning av sin pension var avkastningen 0,9 procent hittills i år.
Avkastningen inom tjänstepension/fond för en genomsnittlig kund som arbetar nu var 1,4 procent i Nordeas Pensionsportfölj. För en pensionerad kund var avkastningen 1,2 procent, enligt redovisningen.
Enligt redovisningen är Nordea Livs solvenskvot fortsatt stabil, trots osäkerhet i omvärlden. Nordea Liv & Pension har fattat beslut att bedriva all sin verksamhet under Solvens 2 från fjärde kvartalet 2020. Övergången innebär enligt bolaget att man stärker skyddet för kunderna, med anledning av en stabilare kapitalposition, då Solvens II "visat sig vara mindre känsligt för marknadsoro".
"Under sensommaren och den tidiga hösten har vi fått se en fortsatt återhämtning i avkastningen i våra portföljer. Vi har också fattat beslut att helt gå över till Solvens II vilket kommer att ge våra kunder en bättre trygghet genom en stabilare kapitalposition. Vi fortsätter att driva våra interna utvecklingsprojekt i snabb takt trots nya förutsättningar. Ett av dem innebär att vi ersätter vårt gamla försäkringssystem. I september registrerade vi de allra första företagskunderna och en ny fas är därmed inledd för vår företagskundresa. Att byta ut hjärtat i vår verksamhet innebär att vi kan automatisera interna processer, digitalisera interaktioner, ökad effektiviteten och framtidssäkra vår kundleverans", säger Johan Nystedt, vd för Nordea Liv & Pension Sverige.